SP105

Sosyal hayat artık daha “mobil”

Sosyal ağların en yaygını ve dünya genelinde 305 milyon kullanıcısı olan Facebook gibi sosyal ağlar tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yaşamın nabzını tutmak için mobilleşmeye başladı. Sosyal Telefon OLA’yı Türkiye pazarına sunan Teknokom Ltd. tarafından, teknoloji konulu araştırmaların uzmanı İnterpromedya Pazar Araştırma Merkezi’ne yaptırılan Tüketici Trend araştırması Türk tüketicilerin, özellikle gençlerin sosyalleşmeye bakış açılarıyla ilgili çarpıcı sonuçlar içeriyor.

Türkiye’nin yüzde 51’i sosyal ağlarda her gün 1 saatten fazla zaman geçiriyor
Araştırmanın sonuçlarına göre internet kullanıcılarının yüzde 51’i günde 1 saatten fazla zamanını sosyal ağlarda geçiriyor. Sosyal ağlara her gün girenlerin oranı ise toplamda yüzde 70’i buluyor. Bu kişiler arasında her 100 internet kullanıcısının 77’si Facebook üyesi. 2008 yılında yüzde 42 olan bu rakam sadece son 1 yılda yüzde 35 arttı. Internet kullanıcılarının sosyal ağlara girme oranı ise şöyle; Facebook yüzde 77.3, Youtube yüzde 33.9, Myspace yüzde 7.8, Hi5 yüzde 6.4, Rapidshare yüzde 5.2 ve Twitter 5.1.

Tüketicilerin yüzde 42’si için cep telefonundan sosyal ağlara girmek çok önemli
15-17 yaş aralığındaki örneklem gurubunda her 100 kişiden 94’ünün Facebook üyesi olduğu görüldü. Mobil internet ve 3G kullanımı Türkiye pazarında tüketici için son aylarda yaygınlaşmasına rağmen şu anda cep telefonundan sosyal ağlara girenlerin oranı yüzde 6’ya, anlık messenger (yahoo, msn) kullanımı ise yüzde 8’e ulaştı. Araştırmada tüketicilerin sosyal ağları kullanma nedenleri sorulduğunda, arkadaşlarla haberleşme yüzde 72, etkinlikleri takip etme ise yüzde 28 olarak cevap buldu. Cep telefonundan en fazla girilen sosyal ağ ise yüzde 95 ile yine Facebook. Youtube yüzde 16.3 ile ikinci sırada yer alırken Myspace yüzde 3.5 ile üçüncü ve Hi5 de yüzde 3.5 ile dördüncü sırada yer alıyor. Tüketicilerin yüzde 42’si cep telefonundan sosyal ağlara girmenin çok önemli olduğunu belirtirken, yüzde 53’lük grup cep telefonu eski olduğu için, internet erişimi olmadığı için veya internet erişimi pahalı olduğu için cep telefonundan sosyal ağlara giremediğini söyledi.

Tüketicilerin yüzde 29’u sosyal ağlara girmeyi kolaylaştıracak bir telefon satın almak istiyor
Interpromedya Pazar Araştırma Merkezi Müdürü ve Sosyal Antropolog Özlem Unan, “Sonuçlar göstermektedir ki, teknolojik koşullar sağlandığı takdirde tüketicilerin yüzde 30’u cep telefonundan sosyal ağlara girecektir. Bu oran şu anda 15-17 yaş grubunda yüzde 58, 18-24 yaş grubunda ise yüzde 42’dir. 2011 yılında genç nüfus potansiyelini de göz önüne alarak cep telefonundan internet erişiminin artacağını ve sosyal ağlara girme oranının yüzde 35 olacağını öngörüyoruz. Sosyal ağlara girmeyi kolaylaştıracak bir telefon satın alma eğilimi sorusunun sonuçları da bunu doğrulamaktadır. Tüketicilerin yüzde 29’u sosyal ağlara girmeyi kolaylaştıracak bir telefonu satın alacağını belirtmiştir. Bu oran 15-17 yaş grubunda yüzde 52.5, 18-24 yaş grubunda ise yüzde 39’dur. Cep telefonu penetrasyonunun yüzde 95’e yaklaştığı ülkemizde krize rağmen tüketicilerin 1 yıl içinde satın almayı planladığı teknolojik ürünler arasında ilk sırada cep telefonunun gelmesi de bu sonuçlarla çok yakın bir gelecekte karışılacağımızın diğer bir göstergesi” dedi.

Araştırma Hakkında
15 yaş üstünde 1385 kişi ile yapılan araştırma, İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Antalya, Bursa, Denizli, Diyarbakır, Edirne, Erzurum, Gaziantep, Konya, Kayseri, Manisa, Samsun ve Trabzon olmak üzere 16 ilde gerçekleştirildi. Yüz yüze araştırma tekniğiyle Aralık 2009’da tamamlanan araştırmaya katılanların yüzde 49,5’u kadın, yüzde 50’5 erkek. Yaş gurubu dağılımına bakıldığında ise araştırmaya katılanların yüzde 26,5’ü 35-44, yüzde 21,4’ü 25-29, yüzde 15,3’ü 45 yaş üstü, yüzde 14,4’ü18-24, yüzde 13,1’i 30-34 ve yüzde 9,3’ü de 15-17 yaş aralığında. Türkiye’nin kentsel alanında yaşayan, ekonomik olarak aktif ve çalışan nüfus üzerinde yapılan araştırmaya katılan örneklem grubunun yüzde 34,6’sı üniversite, yüzde 42,7’si lise ve yüzde 22,7’si ise ilköğretim mezunu.

Yorum yazın